Nu restte mij dus de prangende vraag: Waarom? Waarom een nieuw station dat een schim is van wat er stond? Hiervoor ben ik uiteindelijk terecht gekomen bij het Utrechts archief, waar men ook beschikt over het oude NS archief. De archivaris wist mij te vertellen dat men bij de herbouw grote behoefte had aan een praktisch station. Eentje die om andere voorzieningen en een andere indeling vroeg dan het oude station. Bovendien moest men in de jaren van wederopbouw rekening houden met beperkte middelen en beschikbare bouwmaterialen, dus een uitbundig station zoals dat van de oorspronkelijke architect was geen optie.
Wel werden de nog bruikbare delen van het station in het nieuwe ontwerp meegenomen. Tijdens de wederopbouw was het gebruikelijk om in een moderne, eigentijdse stijl te bouwen, dus vandaar ook geen teruggrijpen op de neorenaissance stijl. De spoorwegen wilden een eigentijds en modern bedrijf zijn.
Het aanzien van het Nijmeegse station werd trouwens in 1973 alweer gewijzigd door de toevoeging van de ontsierende hal door een derde architect, die ook niet bepaald aansloot bij het oorspronkelijke ontwerp…Hoewel het antwoord op mijn vraag toereikend was, vond ik deze weinig verrassend.
De komende tijd wil ik als nieuwe Nijmeegse, eentje die dit jaar haar lustrum viert, me verdiepen in al wat de lezers van Nieuws uit Nijmegen bezighoudt en dan met name de prangende vragen waar tot op heden geen bevredigend antwoord op is gekomen. Dit kunnen actuele zaken zijn alsmede historische zaken, mogelijke broodjeaap-verhalen, maar ook onopgeloste mysteries….kortom, alles wat een toereikend antwoord behoeft.
Mail ideeën of suggesties naar: redactie@nieuwsuitnijmegen.nl en dan hoop ik binnenkort weer een tipje van de sluier te kunnen oplichten.
Houje!